Tuesday, April 8, 2014

Pengenalan Ilmu Kalam






DEFINISI

Ilmu Kalam adalah salah satu bentuk ilmu keislaman. Kajian dalam ilmu kalam terfokus pada aspek ketuhanan atau bentuk kerana itu ia disebut teologi dialetika, dan rasional. Secara harfiah kata kalam bermaksud pembicaraan tetapi bukan dalam erti pembicaraan sehari-hari melainkan pembicaraan yang berdasarkan logika (akal).

Ilmu Kalam adalah Ilmu yang membicarakan bagaimana menetapkan kepercayaan-kepercayaan keagamaan (agama islam) dengan bukti-bukti yang yakin. Ilmu Kalam adalah Ilmu yang membahas soal-soal keimanan yang sering juga disebut Ilmu Aqidah atau Ilmu Usuluddin. 

Manakala, menurut Ibnu Khaldun Ilmu Kalam adalah Ilmu yang mengandungi alasan-alasan rasional untuk mempertahankan aqidah-aqidah Imanya dan mengandungi penolakan terhadap golongan bid’ah (perbuatan-perbuatan baru tanpa contoh) yang didalam aqidah menyimpang dari mazhab salaf dan ahli sunnah.


ASAL USUL NAMA ILMU KALAM

Tiada sebarang catatan yang menunjukkan perkataan al-kalam itu sebgaia suatu ilmu yang tersendiri sebagaimana yang kita kenali sekarang ini. Ilmu ini dinamakan sebagai Ilmu Kalam diatas beberapa sebab tertentu iaitu :

  1. menjawab kewujudan persoalan penting yang menjadi perbicaraan pada abad permulaan hijriyah tentang apakah kalam Allah ? Adakah ia qadim atau hadis ? 
  2. dasar-dasar ilmu kalam ialah berkaitan dalil aqli dan pengaruh dalil aqli ini jelas kelihatan dalam pembicaraan para mutakallimin. Dimana mereka jarang menggunakan dalil naqli, kecuali sesudah menetapkan benarnya pokok persoalan terlebih dahulu berdasarkan dalil aqli


NAMA LAIN ILMU KALAM 

  1.  Ilmu Usuluddin - kerana ia membahaskan tentang prinsip-prinsip agama Islam. Iaitu fokus pada aqidah dan keyakinan terhadap Allah SWT.
  2. Ilmu Tauhid - sebab penamaan Ilmu Tauhid kerana ilmu ini membahas masalah keesaan Allah SWT
  3. Ilmu Aqidah - kerana ilmu ini membicarakan tentang kepercayaan Islam. 






No comments:

Post a Comment