Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi perkembangan ilmu kalam.
Iaitu ada sebahagiannya faktor daripada suruhan al-Quran sendiri dan ada juga
faktor-faktor dalaman yang berkaitan dengan umat Islam itu sendiri, malah
terdapat juga faktor-faktor luaran yang turut mempengaruhi perkembangan ilmu
kalam tersebut.
Faktor
Al-Quran
Al-Quran mengharuskan kita sebagai kaum Muslimin berusaha
mengembangkan agama dan membela agama Islam. Sebagai seorang Muslim, kita tidak
boleh memeluk agama Islam dan mengimani segala aturan-aturannya sahaja tanpa
berusaha untuk mengembangkan ajaran Islam itu dan memperkukuhkan lagi Islam
pada pandangan masyarakat. Seperti mana Allah SWT berfirman dalam surah An-Nahl
ayat 125 :
125. serulah ke jalan
Tuhanmu (Wahai Muhammad) Dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran
Yang baik, dan berbahaslah Dengan mereka (yang Engkau serukan itu) Dengan cara
Yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan
orang Yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan
orang-orang Yang mendapat hidayah petunjuk.
Firman Allah SWT yang lain dalam surah Ali Imran ayat 104 :
104. dan hendaklah ada di
antara kamu satu puak Yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan
Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik, serta melarang daripada
Segala Yang salah (buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah
orang-orang Yang berjaya.
Faktor
Dalaman
Faktor-faktor dalaman ialah faktor yang mana kembali kepada umat
Islam sendiri. Iaitu kemenangan yang mereka peroleh dalam peperangan dan
kemewahan hidup menyebabkan mereka merasa aman tinggal di dalam negeri
masing-masing dan mereka mempunyai masa lapang dan iaitu sempat untuk membahas
masalah-masalah agama secara pembahasan falsafah yang tidak terbatas.
Bahawasanya pada
asalnya akidah itu sangat sederhana keadaannya, ia tidak di bahas dan
didiskusikan. Kemudian sesudah itu barulah diadakan perbahasan terhadapnya dan
timbullah perbezaan pendapat serta muncullah aliran-aliran yang bertentangan
satu sama lain untuk menguatkan pendapat-pendapat yang berlawanan itu.
Hal ini terjadi
pula terhadap aqidah Islamiyah. Semasa zaman ulama salaf, tiada sebarang
perbahasan mahupun perbincangan mengenai masalah qada’ dan qadar. Namun begitu,
setelah berkembang ilmu kalam barulah muncul persoalan tentang qada’ dan qadar
dan ia dijadikan objek perbahasan utama.
Selain itu,
masalah politik dan perselisihan-perselisihan pendapat antara sesama Islam yang
membawa kepada berbagai-bagai aliran. Permulaan perselisihan terjadi di akhir
zaman pemerintahan Uthman yang mengakibatkan Uthman di bunuh tanpa melalui
badan hukum.
Akibat dari
pembunuhan itu maka muncullah umat Islam berani menambah-tambahkan agama dan
mengemukakan alasan yang sengaja dibuat-buat untuk menguatkan pendirian.
Masalah-masalah politik diselaputi dengan agama, adalah kerana pada zaman
tersebut pengaruh agama masih sangat kuat mengikut al-Quran dan al-Sunnah. Maka
mereka menerapkan nas-nas itu dengan kejadian dan peristiwa yang sedang
berlaku.
Dapat dilihat pada
zaman tersebut, ada di antara ahli-ahli politik yang mempergunakan jiwa
keagamaan ini untuk memikat hati rakyat. Maka mereka bergerak dengan dalil
mempertahankan agama. Situasi ini terbukti berjaya mempengaruhi jiwa rakyat.
Faktor
Luaran
Kebanyakan orang yang memeluk agama Islam selepas pengalahan kota
Makkah, adalah orang-orang yang sudah menganut agama lain dan telah terdidik
dan dibesarkan dalam agama tersebut. Oleh demikian itu berlakulah penyerapan
adat kebudayaan dan kepercayaan agama mereka yang dahulu meresap ke dalam
aliran agama Islam. Malah ada sebahagian daripada ulama mereka sengaja menambah
ajaran-ajaran bukan Islam ke dalam ajaran Islam tersebut. Oleh sebab itu,
terdapat banyak aliran-aliran yang mendakwa mereka Islam tetapi mengamalkan
prinsip yang bercanggah dari Islam bahkan sama sekali tiada hubungan dengan
Islam. Seperti mazhab Tanasukh yang mana asalnya adalah dari kaum Brahma.
No comments:
Post a Comment